29 listopada 2016

REGION POD LUPĄ #4 Miejsca pamięci i cmentarze przodków, odzyskanie niepodległości w Przasnyskiem, dwór starostów przasnyskich oraz Kurpie u Sienkiewicza

Minął czwarty miesiąc mojego pisania do "Kuriera Przasnyskiego". Dotychczasowe odcinki przeczytać możecie w osobnych postach: KLIK, KLIK, KLIK. Dziś zapraszam na kolejną - listopadową - część serii "Region pod lupą", w której prezentuję moje historyczne felietony regionalne. W postach z tej serii będę Wam zdradzać, dlaczego wybrałam takie a nie inne tematy i co mnie zainspirowało. 


Odcinek 13. Pamiętaj o mnie!
To artykuł związany z 1 i 2 listopada. Te dni zawsze wywołują w nas zadumę nad przemijaniem, sprawiają, że gromadzimy się nad grobami bliskich, nierzadko też rozmawiamy o przeszłości i naszych przodkach. Warto przy tej okazji nie zapominać też o tych, którzy są pochowani lub upamiętnieni na terenie naszej małej ojczyzny, a poświęcili jej swoje życie. W artykule, opublikowanym 9 listopada, wspomniałam kilka takich miejsc pamięci lokalnej, w których warto zapalić znicz i pomodlić się za zmarłych. I nie tylko 1 czy 2 listopada.


Odcinek 14. Listopad 1918 r. w Przasnyskiem
Artykuł ukazał się 16 listopada, w pierwszym wydaniu po Święcie Niepodległości. Przypomniałam w nim podstawowe informacje na temat rozbrojenia Niemców jesienią 1918 r. Ilustrację do tekstu stanowi zdjęcie żołnierza Polskiej Organizacji Wojskowej, Marcelego Połomskiego z Jednorożca, który brał udział w walce o niepodległość naszej małej ojczyzny. 


Odcinek 15. Dwór książęcy w Przasnyszu
Jest to artykuł związany z Rokiem Henryka Sienkiewicza. Przywołałam w nim przasnyski wątek "Krzyżaków"oraz przypomniałam czytelnikom o dworze książęcym, jaki miał istnieć w mieście. Gdzie stał, jak mógł wyglądać i jakie były jego dzieje - o tym dowiecie się z felietonu. Zachęcam do lektury!

Odc. 16. Kurpie u Sienkiewicza
To tekst z okazji Roku Sienkiewiczowskiego, drugi z kolei. Ukazał się 30 listopada. Postanowiłam przypomnieć, jak Kurpiów widział Henryk Sienkiewicz i jak ich odmalował na kartach swojej powieści "Potop". Inspirację stanowiły wpisy na stronie "Kurpie - historia i trwanie"




Jeśli chcesz mieć wpływ na to, o czym napiszę w kolejnych odcinkach serii, zapraszam do kontaktu i zaproponowania tematu w komentarzu pod postem. 

Do następnego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz