30 października 2016

REGION POD LUPĄ #3 Regulacja Orzyca, karczmy, czarna legenda Kurpiów i skarb z epoki brązu

Serdecznie zapraszam na kolejny odcinek serii "Region pod lupą". Po raz trzeci zaprezentuję artykuły, jakie publikuję w "Kurierze Przasnyskim". Poruszają zarówno tematy, które w mniejszym lub większym zakresie pojawiły się już na blogu, jak też zupełnie nowe zagadnienia. Tak właśnie było w minionym miesiącu. Zdradzę, dlaczego wybrałam takie a nie inne zagadnienia i co mnie zainspirowało. 

Odcinek 9 [na skanie pomylona numeracja]. (Nie)poskromiony Orzyc
To felieton, będący zapowiedzią postu, jaki szykuję na blogu. Okazało się, że mam naprawdę sporo materiałów na temat regulacji rzeki Orzyc w latach trzydziestych XX w. i chętnie się nimi podzielę. Dawno też nie publikowałam obszerniejszego merytorycznego wpisu. Artykuł w gazecie nakreślił tematykę. Po więcej zapraszam w przyszłości na bloga. Śledźcie fanpage na Facebooku: KLIK, a na pewno jako pierwsi dowiecie się o nowym artykule. 


Odcinek 10. "Jedzą, piją, lulki palą..."
To artykuł o karczmach w powiecie przasnyskim. Zainspirował mnie tekst, jaki pisałam o karczmie w Drążdżewie z myślą o publikacji w "Krasnosielckim Zeszycie Historycznym" (artykuł jest dostępny tutaj: KLIK). Pragnęłam też wykorzystać zdjęcie karczmy w Przasnyszu, które niegdyś widziałam na Facebooku. Tak "narodził się" ten odcinek. Zapraszam do lektury.
Zaskakujące, że w tym samym tygodniu, dzień wcześniej w "Tygodniku Ciechanowskim" ukazał się felieton historyczny Leszka Zygnera o... mazowieckich karczmach. Ciekawy zbieg okoliczności, mamy podobne wyczucie tematów ;)


Odcinek 11. Nie taki Kurp idealny, jak go malują
Inspiracją do tego tekstu było jedno z moich ulubionych regionalnych źródeł sprzed I wojny światowej - "Moralność i umoralnienie Kurpiów" Dominika Staszewskiego, książka dostępna w Płockiej Bibliotece Cyfrowej. Przytoczony w artykule fragment wykorzystałam w tekście, jaki opublikowałam w najnowszym "Roczniku Przasnyskim", w którym napisałam o jednorożeckiej filii parafii Chorzele przed Wielką Wojną: KLIK. Przekonajcie się sami, co o Kurpiach myślano przed 1914 r.


Odcinek 12. Halsztacki skarb u sąsiadów
Tym razem tekst nie dotyczy terenów powiatu przasnyskiego, a obszaru sąsiedniej gminy Krasnosielc. We wrześniu w granicach wsi Drążdżewo Małe odkryto archeologiczny skarb sprzed 2,5 tys. lat. O odkryciu dowiedziałam się z Facebooka i postanowiłam napisać o nim w przasnyskiej gazecie. Koniecznie przeczytajcie, na czym polega wyjątkowość tego znaleziska!


To były moje artykuły z października. A o czym napiszę w listopadzie? Już teraz możesz mieć na to wpływ - wystarczy, że zaproponujesz temat w komentarzu pod postem, do czego serdecznie zachęcam. 

Do następnego!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz