6 października 2016

REGION POD LUPĄ #2 Św. Roch z Krzynowłogi Wielkiej, KSM w Rostkowie, podróż koleją w 1916 r. i Nepomuki w przasnyskiem

Serdecznie zapraszam na drugą część serii wpisów, powiązanych z moją rubryką w "Kurierze Przasnyskim". Serię nazwałam "Region pod lupą", a jej logo możecie zobaczyć w nagłówku posta. Artykuły poruszają zarówno tematy, które w mniejszym lub większym zakresie pojawiły się już na blogu, ale też zupełnie nowe zagadnienia. W postach z tej serii będę Wam zdradzać, dlaczego wybrałam takie a nie inne tematy i co mnie zainspirowało. 


Aby wygodnie przeczytać artykuł, kliknij na dane zdjęcie, a potem prawym przyciskiem myszy wybierz "otwórz obraz na nowej karcie" i powiększ go.


Odcinek 5. Święty Roch powrócił!
Ukazał się 6 września. Jest to jednocześnie reportaż, a jednocześnie mój felieton w rubryce regionalnej. Choć sama nie byłam w stanie przybyć na poświęcenie nowej figury św. Rocha w Krzynowłodze Wielkiej (pow. przasnyski), nie mogłam sobie odmówić napisania o tej inicjatywie. Dzięki współpracy wielu osób udało się postawić nową figurę w miejscu, w którym przez wieeele lat stało ludowe przedstawienie świętego patrona, chroniącego przed zarazą. Przy okazji dziękuję Piotrkowi za relację  z uroczystości i fotografie, a Panu Janowi Marii Kłoczowskiemu za udzielone informacje, współpracę i serdeczność. Polecam lekturę :)


Odcinek 6. Młodzi u św. Stanisława Kostki
Ten felieton ukazał się 13 września. Inspiracją była coroczna pielgrzymka do Rostkowa w dniu wspomnienia św. Stanisława Kostki. Dlatego też w tygodniu poprzedzającym 18 września postanowiłam przeszukać jeden z ciekawszych moim zdaniem typ źródeł - prasę, by wykorzystać odnalezione informacje do artykułu. W tekście piszę o tym, jak 80 lat temu wyglądały obchody wspomnienia patrona młodzieży i kto wówczas angażował się w spotkania w Rostkowie. 
Wykorzystane materiały zgromadziłam podczas badań nad historią parafii Jednorożec - piszę jej monografię z okazji stulecia. 


Odcinek 7. Przasnyskie z okien pociągu w 1916 r.
To publikacja z 20 września. Zainspirowała mnie tematyka tekstu pokonferencyjnego, jaki pisałam kilka tygodni wcześniej, ale też wzmianka prasowa, jaką odnalazłam już blisko 2 lata temu. Wówczas wykorzystałam tylko jej część i opublikowałam na fanpage'u bloga: KLIK. W felietonie prezentuję całość relacji, która opisuje powiat przasnyski 100 lat temu. Jak wyglądał po bitwach przasnyskich w 1915 r.? Przeczytajcie sami:


Odcinek 8. Święty od wody
Temat tego odcinka miał być inny, jednak ze względu na przygotowania do wyjazdu z moją klasą do Puszczy Knyszyńskiej nie zdążyłam przygotować planowanego artykułu. Dlatego też przesłałam artykuł na temat przydrożnych figur św. Jana Nepomucena, drugiego - obok św. Rocha, wspomnianego wyżej - ludowego patrona. To fragmenty artykułu, jaki pojawił się w "Roczniku Przasnyskim" (tom 2) i na moim blogu w osobnym wpisie: KLIK




Jestem ciekawa, o czym chcielibyście przeczytać w kolejnych felietonach w "Kurierze Przasnyskim", a tym samym na blogu. Dajcie znać!

Do następnego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz