26 listopada 2016

MAŁA OJCZYZNA: Książkowe nowości w biblioteczce regionalnej (2016)

Chociaż taki post planowałam opublikować pod koniec roku, to uznałam, że do tej pory zgromadziłam już tak dużo nowych książek regionalnych, że to chyba dwa razy więcej niż prezentowałam w każdym z poprzednich postów tego typu: KLIK, KLIK, KLIK oraz KLIK. Zapraszam na przegląd nabytków z 2016 r. wraz z informacją, gdzie daną książkę kupić i co w niej znajdziecie. To nie tylko nowości z ostatniego roku czy dwóch lat, ale też pozycje starsze, które w końcu udało mi się zdobyć.




Publikacje, jakie trafiły do mojej biblioteczki w mijającym roku, podzieliłam na kilka kategorii. Kolejność kategorii i pozycji w kategoriach jest przypadkowa.

1. Powieści
a) Jerzy Woźniak, Mazur, Warszawa 2015
O powieści napisałam osobny post z recenzją, odsyłam do wpisu: KLIK. Kupiłam ją podczas spotkania autorskiego ponad rok temu. Obecnie książka jest coraz trudniej dostępna, ale wydawnictwo planuje kolejne wydanie. Publikacja została też przetłumaczona na język niemiecki! Polecam gorąco!


b) Marcin Tomczak, Wróżda, Kadzidło 2016
Podobnie jak powyżej, na blogu jest osobny wpis na temat książki: KLIK. Tam też znajdziecie informację o możliwości zakupu. Bardzo, bardzo polecam!



2. Monografie i wydawnictwa zbiorowe
a) Teresa Wojciechowska, Jednorożec. Historia wsi, Jednorożec 2015
Książkę zakupiłam w końcu grudnia 2015 r. To uporządkowany w postaci książki zbiór artykułów, jakie autorka przez lata publikowała na łamach "Głosu gminy Jednorożec", uzupełniony o warstwę ikonograficzną i nowe informacje. To podstawowe źródło wiedzy o wsi Jednorożec i każdy, kto chce poznać przeszłość tej miejscowości, powinien zapoznać się z tą książką. Do kupienia przez Stowarzyszenie "Przyjaciele Ziemi Jednorożeckiej" za ok. 30 zł.



b) Adam Chętnik, Życie puszczańskie Kurpiów, Warszawa 1971
To jedna z wielu publikacji autorstwa wybitnego etnografa i miłośnika Kurpiowszczyzny. Książkę chciałam mieć z powodu jednej grafiki - rysunku z 1913 r., jaki autor wykonał w Jednorożcu. Poza tym dostałam świetne źródło wiedzy o regionie, widzianym oczyma Chętnika. Książkę znalazłam na Allegro.



c) Adam Białczak, Kurpiowszczyzna w dobie powstania listopadowego, Ostrołęka  2000
Na tę pozycję polowałam już od dawna, ale nigdzie jej nie mogłabym znaleźć. Zwróciłam się więc do Autora i voila! Dostałam ją w prezencie - ostatni egzemplarz :) Najlepsze opracowanie dotyczące powstania listopadowego w regionie - polecam. Niestety już niedostępne do kupienia, ale można je znaleźć w bibliotekach.



d) Anna Salina, Polityka książąt mazowieckich wobec władz Kościoła od początku XIV wieku do 1526 roku, Poznań 2011
Książkę kupiłam na wyprzedaży w księgarni Dedalus. Uznałam, że warto dowiedzieć się czegoś więcej o średniowiecznym i wczesnonowożytnym Mazowszu, tym bardziej, że piszę książkę na temat mojej parafii i jej dziejów. Dlatego gdy znalazłam tę pozycję za 15 zł, nawet się nie wahałam. W książce znajdziemy regestry dokumentów oraz opis polityki książąt mazowieckich wobec Kościoła rzymskokatolickiego od XIV w. do momentu włączenia Mazowsza do Korony Polskiej. Dodatek stanowią: mapa Mazowsza i drzewo genealogiczne Piastów mazowieckich.



e) Stanisław Kuprjaniuk, Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 r. ze szczególnym uwzględnieniem kapliczek, Olsztyn 2016
Pozycję tę zakupiłam bezpośrednio od Autora (kontakt przez Facebook albo mailowo: stanislaw.kuprjaniuk@gmail.com). Czekałam na nią od dawna. Kontaktowałam się z Autorem przy pisaniu własnej książki o podobnej tematyce (więcej szczegółów tutaj: KLIK), pisał bowiem doktorat z małej architektury sakralnej. I ten właśnie doktorat stał się podstawą niniejszej książki! Wydana jest bardzo porządnie: twarda okładka, piękne i liczne zdjęcia, mnóstwo merytorycznej wiedzy. Bardzo polecam! Cena to 80 zł.



f) Małgorzata Lubecka, Kościół katolicki w powiecie ostrołęckim wobec polityki państwa w latach 1944-1966, Ostrołęka 2016
Tę nowość otrzymałam od Autorki. Obie jesteśmy członkami Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego im. Adama Chętnika, które wydało książkę. To rozszerzona wersja pracy doktorskiej Autorki. Bardzo mi zależało na jej posiadaniu, ponieważ - na zasadzie  analogii - może mi pomóc w opisie wydarzeń powojennych w parafii Jednorożec w monografii, jaką właśnie tworzę. Książkę można nabyć w OTN: KLIK.



g) Parafia Ducha Świętego w Kadzidle, red. M. Przytocka, Kadzidło 
Książkę znam od dawna i chciałam ją mieć, by zobaczyć, jak skonstruowane są inne monografie parafii - w tym przypadku praca zbiorowa. Książka to efekt wymiany ze znajomym i nie jest chyba już dostępna inaczej, jak tylko na Allegro itp. Jednak niedawno okazało się, że książkę tę można nabyć w sklepie internetowym w formie e-booka, o czym dowiedziałam się przypadkowo. Znajdziecie tu również inne publikacje OTN. Polecam: KLIK.



h) Dzieje parafii Trójcy Przenajświętszej w Myszyńcu, red. M. Przytocka, Myszyniec 
Kolejna monografia parafii w formie pracy zbiorowej. Nie mam tej książki w wersji fizycznej, a w formie e-booka, zamówionego z wyżej linkowanej strony e-publikacji. Bardzo polecam - mnóstwo informacji nie tylko na temat dziejów tej parafii, ale też Kurpiowszczyzny i okolic Myszyńca :)



i) Jerzy Kijowski, Dzieje Lelisa i okolic, Lelis 2011
I tę książkę  nabyłam w formie e-booka z linkowanej wyżej strony. Zawiera informacje na temat jednej z większych wsi kurpiowskich, a na zasadzie analogii może też dostarczyć informacji na temat życia na Kurpiach w dawnych wiekach.



j) ks. Rafał Figiel, Bitwa pod Wąsewem, Ostrołęka 2016
Kolejna w tym roku publikacja Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego. Tym razem to monografia zapomnianej bitwy z okresu I wojny światowej. Autor jest wikariuszem w parafii wąsewskiej. Napisał świetną, choć niezbyt obszerną pracę na temat bitwy, o której nikt nie pamiętał, o której nie pisano, o której wydawałoby się, że nic nie wiadomo. Tematyka Wielkiej Wojny jest mi szczególnie bliska, więc bardzo się cieszę, że mogłam uczestniczyć w spotkaniu autorskim w Chojnowie (pisałam o nim w podsumowaniu sierpnia: KLIK) i nabyć książkę. Nakład niestety jest już wyczerpany, publikacja kosztowała 20 zł.



k) Adam Chętnik, Z nadnarwiańskich borów, Ostrołęka 2015
Pozycję tę miałam kupić podczas Światowego Zjazdu Młodzieży Kurpiowskiej w Myszyńcu w lipcu br., ale nie byłam wówczas przekonana, czy potrzebuję tej książki. Okazja nadarzyła się przy którejś z kolei wizycie w Ostrołęckim Towarzystwie Naukowym, które jest wydawcą publikacji. Książkę - jako członek OTN - dostałam za darmo! To zbiór opowieści, legend i gadek kurpiowskich wraz z informacji na temat Autora. Książka bowiem została wydana (jest wznowieniem pracy A. Chętnika) z okazji 130. rocznicy urodzin. Do nabycia w OTN i w Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce. Polecam!



l) Wąsewo i okolice w legendzie, opowieści i fotografii, red. C. Pałubiński, wyd. 2, Wąsewo 2014
Tę książkę dostałam od znajomego, który otrzymał ją od innej osoby, ale sam nie miał gdzie upchnąć kolejnej pozycji. Przygarnęłam publikację jako uzupełnienie książki o bitwie pod Wąsewem. Warto też poszerzać horyzonty więc zamierzam czytać nie tylko o swojej małej ojczyźnie, ale i o innych zakątkach Mazowsza.



3. Wydawnictwa pokonferencyjne
a) 1000 lat pogranicza Chorzel, red. M. Wiśnicki, Chorzele 2011
Publikację znam od kilku lat, ale do tej pory miałam tylko zdjęcia z poszczególnych artykułów. Okazja do kupienia całości nadarzyła się, gdy Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Chorzelach ogłosiła wyprzedaż na Facebooku. Pozycję kupiłam za ok. 10 zł. Wiem, że w sprzedaży są też inne książki, polecam zajrzeć: KLIK.



5. Albumy
a) Chorzele w obiektywie 1900-1939, red. M. Wiśnicki, Chorzele 2006
Książkę nabyłam podczas 10-lecia Towarzystwa Przyjaciół Chorzel. O imprezie napiszę przy okazji podsumowania listopada. Jest to album zawierający zdjęcia i pocztówki dokumentujące życie Chorzel od początku XX wieku do początku II wojny światowej. Niektóre ujęcia zestawione są z ze współczesnymi zdjęciami tych samych miejsc. Książkę można kupić w Chorzelach za ok. 25 zł: w TPCh (KLIK) albo w chorzelskiej bibliotece: KLIK.



b) Tradycja wpisana w krzyż. Krzyże, kapliczki i figurki przydrożne gminy Chorzele. lokalne zwyczaje o obrzędy, red. M. Wiśnicki, Chorzele 2011
To książka, która stanowiła jedną z inspiracji do projektu kapliczkowego. Chciałam zrobić w gminie Jednorożec coś podobnego ja ta publikacja, ale na dużo większą skalę. Udało się! Jednak gdyby nie ta niewielkiej objętości książeczka, nie byłoby mojego naukowego debiutu. Książkę można kupić, podobnie jak powyższą pozycję, w Chorzelach (w TPCh lub w miejscowej bibliotece) za ok. 15 zł.



c) (Nie)widzialne stugranicze, red. M. Wiśnicki, Chorzele 2016
To najnowsze wydawnictwo Towarzystwa Przyjaciół Chorzel. Książkę o wartości 40 zł wygrałam w Facebookowym konkursie na fanpage'u wydawcy, czyli TPCh. To przepiękna, solidnie wydana pozycja - zwieńczenie 10-letniej działalności organizacji. Zdjęcia umieszczone w albumie wykonali miejscowi utalentowani fotografowie, zarówno debiutujący, jak i ci, którzy początki mają dawno za sobą. Teksty wstępne do każdego z czterech rozdziałów napisał Michał Wiśnicki. Z całego serca polecam ten piękny album - to może być idealny prezent na Święta! Do nabycia w TPCh.


6. Syntezy
Dzieje Mazowsza, t. 1-4
Monumentalne wydawnictwo dotyczące dziejów Mazowsze, cztery tomy, poświęcone różnym epokom, przygotowane przez najlepszych historyków zajmujących się dziejami tego regionu, Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku jako inicjator i wydawca - czego chcieć więcej! Trzeba jednak pamiętać, że nie znajdziemy w tych książkach szczegółowych informacji o Mazowszu. To synteza, praca ogólna, niemniej dająca dobry ogląd na opisywane kwestie. Całość kosztuje dość sporo, a różnice w cenach między tomami wynikają z ich roku wydania - im świeższa książka, tym droższa. Wszystkie tomy można kupić w Księgarni Historycznej: KLIK.






Serdecznie polecam Wam te książki! Chyba żadnego roku nie nakupowałam tyle nowości ani nie dostałam tyle książek w prezencie. Niedługo nie będę miała gdzie ich upchnąć w regale przeznaczonym na regionalia, ale akurat mnie to nie martwi :)

Do następnego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz