28 grudnia 2015

MAŁA OJCZYZNA: Nabytki do regionalnej biblioteczki (2015)

Rok 2015 obfitował zarówno w nowości wydawnicze, które mnie interesowały, jak i liczne zakupy pozycji wydanych wcześniej, których posiadania nie mogłam sobie odmówić. Kilka książek otrzymałam też w prezencie, jedną napisałam sama. Zapraszam na przegląd ciekawych książek, które znalazły się w mojej regionalnej biblioteczce w ciągu ostatnich 12 miesięcy.



1. Gmina Jednorożec
a) Pierwsza z prezentowanych książek to publikacja przygotowana przez lubelskiego historyka kilka lat temu na zamówienie Urzędu Gminy w Jednorożcu. Została uzupełniona i zaopatrzona w przypisy. Wydawcą jej Gminna Biblioteka Publiczna w Jednorożcu, tam również można nabyć książkę. Zawiera ona podstawowe informacje na temat podziałów administracyjnych i ich zmian na przestrzeni wieków oraz przynależności miejscowości w gminie Jednorożec, uzupełnione mapami oraz fragmentami z dzienników urzędowych. 
Gdzie kupić: Gminna Biblioteka Publiczna w Jednorożcu: KLIK.


b) No i moja książka - Kapliczki, figury i krzyże przydrożne w gminie Jednorożec. Wydawcą jest Gminna Biblioteka Publiczna w Jednorożcu, gdzie od stycznia 2016 r. będzie można nabyć książkę w cenie 40 zł. Publikacja liczy 380 stron i jest po części przewodnikiem, po części albumem, ale też monografią. Prezentacji książki dokonałam podczas premiery 18 grudnia w Lipie, którą opiszę innym razem, ale też w specjalnym wpisie na blogu: KLIK.
Gdzie kupić: informacje w linku wyżej.


2. Powiat przasnyski
a) Od rodziny Kłoczowskich - właścicieli dworku w Bogdanach Wielkich (gm. Chorzele) otrzymałam w prezencie wspomnienia Eugeniusza Kłoczowskiego, wydane w 2006 r. Znalazłam w nich mnóstwo informacji na temat najbliższej okolicy, zarówno terenów drobnoszlacheckich, jak i współistnienia szlachty, chłopów, Kurpiów i Żydów. Publikacja liczy ponad 800 stron i jest niesamowitą kopalnią wiedzy. Pomogła mi nawet przy projekcie kapliczkowym! :)


b) Książkę ks. M.M. Grzybowskiego z wyborem źródeł do dziejów ziemi przasnyskiej zakupiłam podczas wizyty w Towarzystwie Naukowym Płockim. Nie mogłam sobie odmówić jej posiadania, choć już widziałam ją w bibliotece w Przasnyszu i zrobiłam zdjęcia interesujących mnie stron. Poza tym, ceny publikacji dostępnych w Płocku są tak przystępne, że nie mogłam się oprzeć, by nie zaopatrzyć się w nowości w mojej biblioteczce.
Gdzie kupić: Towarzystwo Naukowe Płockie, allegro.pl.


c) W końcu udało mi się zdobyć książkę dr Radosława Waleszczaka "Przasnysz i powiat przasnyski w latach 1866-1939"! Nakład został dawno wyczerpany, długo polowałam na tę pozycję, by mieć ją na własność. W końcu się udało! 
Gdzie kupić: czatować na allegro.pl lub podobnych stronach, choć będzie trudno.


d) Zeszyt przasnyski "Katalogu zabytków sztuki w Polsce" zakupiłam, by skorzystać z niej podczas badań "kapliczkowych" i przygotowania artykułu o Nepomukach w powiecie przasnyskim: KLIK. Choć niewiele mi pomogła, ponieważ zawiera mało informacji o świątkach w gminie Jednorożec, to jednak cieszę się, że ją kupiłam - i to za przysłowiowe grosze.
Gdzie kupić: allegro.pl.


e) Książkę Aleksandra Drwęckiego zakupiłam w księgarni "Pegaz" przy przasnyskim rynku. Pomogła mi w przygotowaniu postu na temat ruchu oporu w gminie Jednorożec: KLIK.


f) W końcu 2014 r. Piotr Kaszubowski, Mariusz Maciaszczyk i Mariusz Mocek wydali "Katalog miejsc pamięci narodowej Ziemi Przasnyskiej". Znalazły się w nim opisy i zdjęcia najważniejszych pomników, zabytków, nagrobków itp., ważnych dla dziejów powiatu przasnyskiego.
Gdzie kupić: Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Przasnyskiej: KLIK.


3. Kurpiowszczyzna i Mazowsze
a) W prezencie od Miejskiej Biblioteki Publicznej w Przasnyszu w zamian za przekazane regionalia otrzymałam "Słownik bartny, myśliwski i gospodarczy". Pomógł mi zrozumieć niektóre pojęcia z prawa bartnego i gospodarki leśnej.


b) "Słownik wybranych nazw i wyrażeń kurpiowskich" to jedno z najlepszych wydawnictw ostatnich lat. W wersji internetowej (wraz z nagraniami prezentującymi wymowę poszczególnych słów) można go znaleźć tutaj na podstronie Związku Kurpiów: KLIK.
Gdzie kupić: Związek Kurpiów: KLIK.


c) Najnowszy nabytek to świeżo wydana książka o kolejach wąskotorowych. Zdobyłam ją dzień przed Wigilią! Co prawda o gminie Jednorożec jest tu napisane niewiele, ale całość jest bardzo interesująca. Mnóstwo map, wykresów, zdjęć - cudo!
Gdzie kupić: allegro.pl, KLIK.


d) "Puszcza Zielona. Przyroda, folklor, historia" to książka wydana przez wydawnictwo z Pułtuska w 2013 r. Długo na nią czatowałam, a ostatnio udało mi się ją "upolować" za 24 zł, nie 80, jak kosztowała pierwotnie! Jest piękna, pełna zdjęć i interesujących informacji :)
Gdzie kupić: allegro.pl.


e) Ostatnia z prezentowanych książek to również zakup poczyniony w czasie wizyty w Płocku. Za grosze udało mi się zdobyć zaktualizowane wydanie publikacji o stratach Kościoła diecezji płockiej w czasie II wojny światowej. Znalazłam w niej wiele biogramów księży z parafii Jednorożec lub z terenów pobliskich.
Gdzie kupić: Towarzystwo Naukowe Płockie, allegro.pl.


f) "Kurpie. Najważniejsi w dziejach" to najnowsza publikacja Związku Kurpiów. Zawiera biogramy ludzi, którzy sprawili, że kultura, historia i dziedzictwo regionu zostało ugruntowane przez ich działanie "piórem, szablą lub pługiem". To jeden z tegorocznych prezentów świątecznych.
Gdzie kupić: Związek Kurpiów: KLIK.



g) W nagrodę za zdobycie wyróżnienia w konkursie fotograficznym "Barwy jesieni w mojej miejscowości" otrzymałam publikację Stanisława Pajki - zbiór jego tekstów z lat 1961-2013. Wszystko w jednym miejscu - idealnie!


Wpis na ten sam temat sprzed równo roku: KLIK

A Wy - jakie ciekawe książki (nie tylko regionalne) zakupiliście / dostaliście w tym roku? Podzielcie się, może mnie zainspirujecie do kolejnych lektur :) Co prawda, kolejka do czytania już długa, ale powoli się wygrzebię :) 

Ach, już zapomniałabym - to 300. post na blogu - rok 2015 kończę więc z blogowym przytupem! I oczywiście biorę się za dalszą pracę :)

Do następnego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz