28 grudnia 2014

MAŁA OJCZYZNA: nowości w mojej regionalnej biblioteczce

Ostatnio poczyniłam wiele regionalnych zakupów, zarówno stacjonarnie, jak i na Allegro. Dostałam też kilka ciekawych książek. A dopóki nie przygotowałam tego wpisu, nie zdawałam sobie sprawy z tego, jak tego dużo :D Zapraszam na przegląd nowości w mojej regionalnej biblioteczce.



1. Projekt "Kapliczki i krzyże przydrożne w gminie Jednorożec"
O moim stypendialnym projekcie pisałam Wam już na blogu: KLIK. Ostatnio spędziłam bite 6 godzin w BUW, przygotowując się teoretycznie. Typologia kapliczek, rodzaje krzyży przydrożnych, cechy charakterystyczne kurpiowskich świątków... Znalazłam wiele wspaniałych książek, w tym jedną, która mnie urzekła tak bardzo, że gdy znalazłam ją na Allegro, bez wahania kupiłam. To książka Ocalić od zapomnienia. Kapliczki i krzyże przydrożne w Polsce Tadeusza Czerwińskiego (2012). Znalazłam tam nawet zdjęcia z gminy Jednorożec! *_* Coś czuję, że przez najbliższy czas to będzie moja lektura do poduszki <3


Drugą książką, jaką ostatnio kupiłam, a jaka przyda mi się przy realizacji projektu, to Kapliczki i krzyże przydrożne w Polsce Tadeusza Seweryna - cytowana przez wielu, bardzo ceniona pozycja, jednak niedostępna w BUW. Dlatego musiałam ją mieć! :)


2. Kurpiowszczyzna
W ostatnim czasie sporo czytałam o historii Kurpiowszczyzny, a to dlatego, że w listopadzie i grudniu byłam na dwóch konferencjach, na których wygłosiłam referaty dotyczące przeszłości mojego regionu. Uznałam przy okazji, że dobrze byłoby zaopatrzyć się w książki, do których często sięgam. Po co wypożyczać, gdy mogę mieć własne? :) Oto, co kupiłam:

a) Kurpie. Bory Ostrołęckie Zofii Niedziałkowskiej (1988) - klasyk :)


b) przewodnik turystyczny Kurpie. Puszcza Zielona Michała Żerańskiego - muszę sprawdzić kilka danych na temat gminy Jednorożec, które się tu pojawiają :P


c) Sztuka Kurpiów Jacka Olędzkiego - ta książka mnie zaskoczyła zaliczeniem do obszaru Kurpiowszczyzny m.in. Krzynowłogi Wielkiej, która dialektologicznie należy do Mazowsza Dlaszego!


d) Kurpie Ludwika Krzywickiego (2004) - jeszcze większa klasyka! :)


3. Przasnysz i powiat przasnyski
a) Z publikacji przasnyskich udało mi się dorwać jedną z książek dr Radosława Waleszczaka, dyrektora LO im. KEN w Przasnyszu, który urodził się - gdzie? - w Jednorożcu oczywiście! :) To pięknie wydana pozycja Przasnysz w latach 1795-1866 (2008). Teraz poluję na egzemplarze dwóch książek: Chorzele. Zarys dziejów (1992) oraz Przasnysz i powiat przasnyski w latach 1866-1939. Zarys dziejów (1999).



b) Mam także, co prawda ksero, ale własne, egzemplarze dwóch cudeniek, na które czaiłam się od dawna! To Obraz statystyczny powiatu przasnyskiego A. N. Leontiewa z 1889 r. oraz Obraz statystyczny powiatu przasnyskiego sporządzony w roku 1815 przez podprefekta tegoż powiatu F. S. Zielińskiego w Przasnyszu, wydane w latach 90. w Ciechanowie.



4. Gmina Jednorożec

Jako prezent otrzymałam niewielką, ale pięknie wydaną książeczkę Gmina Jednorożec. Przewodnik subiektywny pod redakcją Wojciecha Łukaszewskiego, z którym pracuję nad trzecim tomem Źródeł do dziejów Ziemi Jednorożeckiej




Moje wcześniejsze regionalne nabytki oraz polecane strony, fanpage'e i blogi warte uwagi możecie znaleźć tutaj: KLIK i KLIK

Jestem ciekawa, jakie są Wasze ulubione książki i czy tak jak ja cieszycie się z każdej nowo upolowanej perełki ;) A jeszcze bardziej zastanawia mnie, czy zaglądają tu jacyś Kurpie i/lub miłośnicy historii regionalnej. Odezwijcie się! :)

Do następnego!

3 komentarze:

  1. Polecam również "Kurpiowszczyzna w dobie powstania listopadowego" Adama Białczaka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo, nie znałam tej książki, jedynie artykuły p. Białczaka o tej tematyce w mazowieckich czasopismach. Jeśli kiedyś trafię, z chęcią kupię ;) pozdrawiam!

      Usuń
    2. Dostałam od Autora! :) Ostatni egzemplarz :)

      Usuń