23 lutego 2014

MAŁA OJCZYZNA: ciekawe strony internetowe - historia lokalna

Pomyślałam, że może niektórych ciekawi skąd czerpię materiały do moich regionalnych poszukiwań. Dlatego postanowiłam przygotować post, w którym polecę Wam strony internetowe, fanpage'e, blogi na które często zaglądam oraz literaturę, z której czerpię wiedzę o moim regionie. 

Wpis podzielę na 4 części. Zaczynamy od mojego ukochanego Jednorożca i gminy Jednrożec, następnie na warsztat biorę Przasnysz i powiat przasnyski, a kończymy na Kurpiowszczyźnie i Mazowszu.
1. Gmina Jednorożec

a) Już jakiś czas temu pisałam Wam o regionaliach w gminie Jednorożec, czyli o wszystkich wydawnictwach książkowych, ulotkach i pocztówkach z gminy Jednorożec, jeśli nie widzieliście, to zapraszam tutaj: KLIK.

b) Oprócz pozycji książkowych, jakie polecałam w poście z regionaliami, zwróciłam też uwagę na niedawno wydaną przez Stowarzyszenie "Przyjaciele Ziemi Jednorożeckiej" książkę  Zbigniewa Lorenca I wojna światowa w gminie Jednorożec. Można ją kupić za 15 zł w Centrum Kultury "Poczekalnia" w Jednorożcu, w "Vaco" na Mazowieckiej 1 w Jednorożcu lub w Bibliotece Szkolnej w Publicznym Gimnazjum im. św. Stanisława Kostki w Jednorożcu u Pani Prezes Stowarzyszenia "Przyjaciele Ziemi Jednorożeckiej", Teresy Wojciechowskiej.







A oto recenzja książki, napisana przez Prezesa Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Przasnyskiej, Piotra Kaszubowskiego:

W 2014 r. przypada setna rocznica wybuchu I wojny światowej. W wielu miejscach w Polsce organizowane będą rekonstrukcje bitew i okolicznościowe uroczystości. Już teraz wydawane są publikacje ukazujące oblicza Wielkiej Wojny w obrębie „małych ojczyzn”.

W powiecie przasnyskim jako pierwsze w tej dziedzinie wystartowało Stowarzyszenie „Przyjaciele Ziemi Jednorożeckiej” z książką "I wojna światowa w gminie Jednorożec". Autor pracy, Zbigniew Lorenc, nauczyciel i regionalista, w przystępny sposób naświetla sytuację międzynarodową przed wybuchem I wojny światowej, omawia przebieg walk latem i jesienią 1914 r. na północnym Mazowszu oraz działania zbrojne prowadzone w ramach „operacji przasnyskiej” z lutego 1915 r. i bitwy przasnyskiej z lipca 1915 r. Końcowe partie książki poświęcone są bilansowi zniszczeń i sytuacji ludności cywilnej w powiecie przasnyskim ze szczególnym uwzględnieniem okolic Jednorożca. 

Autor opisuje również cmentarz wojenny w Jednorożcu oraz uroczystości rocznicowe, które na terenie stolicy gminy zorganizowane zostały w lipcu 2012 i 2013 r. Zaletą książki są liczne fotografie i ilustracje, pochodzące ze zbiorów Mirosława Krejpowicza oraz mapki działań wojennych w opracowaniu Mariusza Maciaszczyka i Rafała Szewczaka. 
Książka Zbigniewa Lorenca powinna obowiązkowo znaleźć się na półkach bibliotek oraz w zbiorach miłośników lokalnej historii, nie tylko z okolic Jednorożca.

Moja opinia:
Must have nie tylko dla mieszkańców gminy Jednorożec, ale i dla każdego interesującego się I wojną światową na ziemiach polskich! I pełno perełek - grafikaaaaa! *_* Skaczę z radości <3

c) Jeśli interesujecie się historią gminy Jednorożec, warto śledzić kolejne numery Głosu gminy Jednorożec. Jeśli nie macie archiwalnych numerów, zapraszam na stronę internetową Urzędu Gminy w Jednorożcu, gdzie można zobaczyć starsze numery w formie zdjęć/pdf: KLIK lub na fanpage'a kwartalnika na Facebooku, gdzie również umieszczane są archiwalne numery czasopisma, przy czym szczególnie numery 1-10 są w dużo lepszej jakości niż na stronie UG: KLIK.

Niestety, nie ma innych stron traktujących o historii gminy Jednorożec. Ale jest jeden blog. Ten, który właśnie czytacie ;) Wiadomości i materiały do postów czerpię z różnych źródeł, zawsze pod każdym wpisem umieszczam bibliografię, abyście mogli zajrzeć, jeśli Was to zainteresuje, bezpośrednio do danego źródła czy opracowania. 

Regionalne posty na moim blogu można znaleźć, klikając na górze, pod nagłówkiem, w zakładkę MAŁA OJCZYZNA.

2. Przasnysz i powiat przasnyski
Historią Przasnysza i powiatu przasnyskiego zainteresowałam się w liceum, kiedy przygotowywałam projekt badawczy w ramach stypendium, PRZASNYSZ 1918. Korzystałam z wielu źródeł i opracowań, także ze stron internetowych. Jedną z nich chciałabym Wam szczególnie polecić.

a) Na przasniszensis.pl trafiłam zupełnie przypadkiem, dokładnie nawet nie pamiętam, jak. Jak trafiłam, tak utknęłam, w pozytywnym znaczeniu oczywiście :) Dlatego niezwykle cieszyłam się, kiedy powstał odpowiednik tej strony na Facebooku, czyli fanpage Przasnysz - dawniej i dziś. Unikalne zdjęcia, piękne grafiki, historia miasta daaawno temu i dzisiaj. To trzeba zobaczyć. Zachęcam!

Chwilowo strona internetowa jest niedostępna (przeniesienie serweru), ale zapraszam na fanpage :)
Źródło.
b) Wielka Wojna na Ziemi Przasnyskiej w zbiorach Mirosława Krejpowicza to prezent, jaki sobie sprawiłam na Boże Narodzenie :) Mnóstwo zdjęć z okresu I wojny światowej, jakie przez lata gromadził M. Krejpowicz z Ciechanowa, dotyczących Ziemi Przasnyskiej. Szkoda, że bez komentarza, ale i tak, to wspaniała pozycja, wspaniały album! Zdjęcia pochodzące z tej książki, a dotyczące gminy Jednorożec, można obejrzeć w moim albumie "Historia Ziemi Jednorożeckiej": KLIK.


3. Kurpie
a) Koniecznie, koniecznie, koniecznie musicie zajrzeć na fanpage na Facebooku KURPIE  -HISTORIA I TRWANIE - KLIK. Łukasz, który prowadzi stronę, miał genialny pomysł, aby stworzyć miejsce, w którym każdy Kurp może poznać historię swego regionu dzięki zdjęciom, rysunkom, wycinkom z gazet, artykułom, pocztówkom i mapom. Serdecznie gratuluję pomysłu i trzymam kciuki za rozwój tej strony!


b) Druga ze stron kurpiowskich, jaką chcę Wam polecić, to strona internetowa i fanpage Muzeum Kurpiowskiego w Wachu. Wiele infomacji o naszym pięknym regionie w jednym miejscu. Polecam serdecznie!


c) Książka Legendy i podania Kurpiów pod redakcją Iwony Choroszewskiej-Zyśk, Marii Samsel i Mirosława Grzyba, wydana w Ostrołęce w 2008 roku, zaciekawiła mnie, ponieważ szukałam kolejnych materiałów do historii i dziedzictwa mojej małej ojczyzny. Kurpiowskie legendy i podania są niezwykle pasjonujące, pełne humoru i mądrych myśli. Polecam!


4. Mazowsze
Niedawno znalazłam absolutnie fantastyczą stronę na Facebooku. Drewniana architektura sakralna województwa mazowieckiego to strona poświęcona prezentacji wyników fotograficznego projektu Pawła J. Mazurkiewicza i Katarzyny Czajkowskiej tworzonego pod auspicjum Koła Fotografii Przyrodniczej WB UW w ramach projektu inwentaryzacji fotograficznej zabytków architektury drewnianej Mazowsza. Na stronę natrafiłam, ponieważ wyszukałam zdjęcia Jednorożca zrobione przez Pawła. I tak zostałam na fanpage'u ale i tutaj: KLIK. Drewniane świątynie Mazowsza są piękne, sami zobaczcie :)


Drewniana dzwonnica z 1918 r. w Jednorożcu. Źródło.



Powstaje album ze wszystkimi fotografiami mazowieckich drewnianych świątyń. Jeśli chcecie go nabyć, to zapraszam na tę stronę: KLIK, aby dowiedzieć się więcej.




Serdecznie zachęcam Was do zaglądania na te fanpage'e i strony, nawet jeśli nie jesteście Kurpiami czy nie mieszkacie na Mazowszu. A może znacie inne strony o podobnej tematyce (nawet nie koniecznie kurpiowskie czy mazowieckie) warte uwagi? Jeśli tak, to dajcie znać!


Na razie! :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz