20 sierpnia 2012

STYPENDIUM: Indeks Start2Star



Kolejny post, jak w tytule, będzie o stypendium. O moim drugim w życiu "dużym" stypendium (bo były też semestralne stypendia, od Fundacji "Przasnyskie Liceum").

Program stypendialny, o którym mówię, zwie się Indeks Start2Star.



O CO TU CHODZI?
->dostajesz, jako jeden z 20 studentów w Polsce, 1300 zł brutto miesięcznie na całe, nawet 5-letnie studia
->kasę przeznaczasz np. na czynsz i utrzymanie mieszkania, żarełko i transport ;P, zakup książek, oprogramowania do kompa, wyjazdy na konferencje czy spotkania naukowe, rozwijanie zainteresowań, kursy i szkolenia itd. itd
->po zakończeniu studiów musisz pracować w Polsce przez 5 lat


KTO MOŻE DOSTAĆ STYPENDIUM? 
(musisz spełnić wszystkie warunki łącznie)
->w przedostatniej klasie szkoły ponadgimnazjalnej miałeś średnią powyżej 4,0
->teraz jesteś w klasie maturalnej
->dochód miesięczny na jedną osobę w Twojej rodzinie od 2 lat podatkowych nie przekroczył 1000 zł (wcześniej było 800 zł, ale teraz zwiększyli próg)
->zamierzasz studiować na wyższej uczelni na terenie Polski
->jesteś aktywny społecznie, udzielasz się np. w wolontariacie, jesteś przedsiębiorczy itp.


JAK SIĘ STARAĆ O STYPENDIUM?
->I ETAP: w odpowiednim czasie (terminy są zależne od roku i się co rok zmieniają nieznacznie) należy wypełnić formularz zgłoszeniowy, składa się on z:
*Twoich danych, wyników w nauce itp.
*eseju

Esej nie powinien być dłuższy niż jedna strona maszynopisu A4 (nikt nie będzie liczył znaków, ale zbyt długi tekst znuży osobę, która będzie go czytać). Jest to uzasadnienie ubiegania się o stypendium. Członkowie Komisji Stypendialnej i Kapituły będą się chcieli dowiedzieć, dlaczego chcesz dostać się na właśnie ten konkretny kierunek studiów na danej uczelni i dlaczego potrzebne Ci jest w tym celu stypendium Indeks Start2Star. Udowodnij, że wybór studiów nie jest przypadkowy, że masz wizję swojej przyszłości, że chcesz coś konkretnego w życiu osiągnąć, że to stypendium jest Ci realnie potrzebne i że będzie ono stanowić rzeczywistą zmianę w Twoim życiu. Opowiedz o swoich planach i celach, jakie przy pomocy stypendium chcesz osiągnąć. Pokaż się z jak najlepszej strony, przekonaj nas, że to właśnie Ty powinieneś otrzymać stypendium, że będą to dobrze "zainwestowane" pieniądze. 


*opisu działalności

W opisie aktywności (ok. 1 strony a4) warto napisać o aktywności pozaszkolnej -- w organizacjach pozarządowych, wszelkiego rodzaju instytucjach i stowarzyszeniach (niekoniecznie formalnych), działaniach wolontrariackich i pro publico bono, pasjach i zainteresowaniach. Pokaż, że mimo przeciwności losu starasz się dawać sobie radę, a nie oczekujesz jedynie na pomoc innych. Nie zapomnij zatem wspomnieć o swojej pracy zarobkowej, o edukacji ekonomicznej i przedsiębiorczości, jaką miałaś okazję się wykazać w dotychczasowym życiu!

[wklejam Wam mój esej i opis działalności, dla przykładu, w formularzu są oddzielne miejsca na te wypowiedzi, ale ja mam je tutaj już sklejone w całość ;P]

Nazywam się Maria Weronika Kmoch i ubiegam się o stypendium Indeks Start2Star finansowane przez Fundację Leszka Czarneckiego we współpracy z Fundacją 2065 im. Lesława A. Pagi. Postanowiłam wziąć udział w programie, ponieważ uważam go za realną szansę na realizacje swoich marzeń i celów edukacyjnych oraz pomoc finansową umożliwiająca mi aktywną naukę bez obciążania portfela rodziców.
Od października 2011 zamierzam podjąć studia dzienne na kierunku historia na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Po pierwszym roku akademickim planuję się przenieść na Uniwersytet Warszawski. Plany te umotywowane są potrzebą polepszenia swojej sytuacji finansowej podczas pierwszego roku akademickiego dzięki pracy podejmowanej w weekendy oraz współwynajmie mieszkania na stancji w Olsztynie. Utrzymanie się na studiach dziennych w Olsztynie jest dużo tańsze niż w Warszawie. Planuję zaoszczędzić pieniądze, by dobrze wystartować w Warszawie. Zebrałam grupę znajomych, aby wspólnie znaleźć mieszkanie niedaleko UWM, dodatkowo w racjonalnej cenie.
Podczas studiów zamierzam, oprócz nauki, kontynuować rozwijanie swoich pasji i zainteresowań. Ze względu na moje szczególne zainteresowanie historią średniowiecza, zamierzam napisać prace: licencjacką i magisterską z zakresu mediewistyki, zapewne polskiej. Planuję poszerzać swój zbiór książek naukowych z zakresu historii oraz geografii fizycznej, którą także się pasjonuję. Mam zamiar udzielać korepetycji młodszym kolegom i koleżankom, by zyskać satysfakcję i zarobić pieniądze. Chcę także brać udział we wszelkiego rodzaju szkoleniach i kursach, jakie mogłyby poszerzyć moje kwalifikacje i nauczyć czegoś nowego i pożytecznego.
Wybrałam ten kierunek studiów, ponieważ historia od dawna jest moja pasją. Wychodzę z założenia, że lepiej nie robić nic, niż robić coś, czego się nie kocha. Dlatego pragnę realizować się w kierunku, którego zgłębianie sprawia mi przyjemność. Kiedyś chciałam pracować jako nauczycielka historii w liceum, teraz jednak moje wyobrażenia o przyszłości trochę się zmieniły, choć nie wykluczam takiej ewentualności. Marzę o pracy na uczelni wyższej, następnie doktoracie. Ostatecznym moim celem jest otrzymanie tytułu profesora i wykładanie historii średniowiecza na jednym z polskich uniwersytetów. Wiem, że to ambitne plany, dla niektórych mogące wydawać się nierealne, ale ja umiem konsekwentnie dążyć do wyznaczonego sobie celu. Zawsze osiągam to, co sobie zamierzę. Umiem zorganizować sobie pracę i łatwo przyswajam wiedzę. Zagadki historii nie stanowią dla mnie problemu, bo lubię je rozwiązywać. Wiele osób mówi mi, że powinnam studiować prawo, bo to bardziej przyszłościowy kierunek niż historia i po studiach prawniczych szybciej znajdę pracę. To prawda, wiem o tym, ale już dokonałam wyboru. Historia to moja pasja i źródło radości. Podczas lat poznawania przeszłości zyskałam wiele umiejętności. Ciągle uczę się przewidywania zdarzeń i analizowania zjawisk, doskonale umiejętność wyciągania wniosków. Studia w Warszawie od drugiego roku to dla mnie realna szansa na poszerzenie horyzontów. Udział w Olimpiadzie Historycznej umożliwił mi nawiązanie kontaktów z wykładowcami i studentami Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie, które zamierzam wykorzystać, by się rozwijać.
Pochodzę z niezamożnej rodziny ze średniej wielkości miejscowości gminnej. Stypendium otrzymane od Państwa byłoby dla mnie wspaniałą szansą na początek nowego rozdziału w życiu. Pieniądze ze stypendium mogłabym dobrze wykorzystać na wyrównanie szans w nauce z koleżeństwem pochodzącym z zamożniejszych rodzin lub z większych ośrodków miejskich, w rywalizacji z rówieśnikami o jak najlepsze wyniki. Chciałabym wykorzystać je podczas pracy naukowej. Umożliwiłoby mi to sfinansowanie zakupu specjalistycznej literatury naukowej oraz dofinansowanie wyjazdów w celu zdobycia materiałów koniecznych do opracowania omawianych przeze mnie zagadnień oraz udziału w potrzebnych, ciekawych kursach i szkoleniach. Chciałabym zakupić potrzebny sprzęt elektroniczny. Przede wszystkim jednak stypendium pozwoliłoby mi polepszyć trudną sytuację materialną i uniezależnić się finansowo od rodziców. Nie chciałabym obciążać ich portfela, gdyż mają oni do utrzymania jeszcze moje młodsze rodzeństwo: szesnastoletniego brata i sześcioletnią siostrę. Pomoc stypendialna sprawiłaby, że miałbym lepsze warunki do nauki i nie byłabym skazana na mieszkanie w akademiku a miałabym możliwość uczyć się w spokoju w zaciszu wynajętego mieszkania.
Inwestycja we mnie to dobry interes. Potrafię spełnić czyjeś, a nade wszystko swoje oczekiwania. Mam pomysł na siebie i swoją przyszłość. Wiele się nauczyłam w życiu, jestem rozsądna i pomysłowa. Jasno wyznaczam sobie cele, do których konsekwentnie, jednak nie po trupach, dążę. Pieniądze ze stypendium pozwoliłyby spełniać mi marzenia podczas studiów oraz efektywnie pracować nad pracą magisterską w komfortowych warunkach. Umożliwiając mi dobry start w przyszłość, nie pożałujecie Państwo.
Jestem osobą, która nie potrafi żyć w oderwaniu od społeczności, na rzecz której lubię działać. Moja aktywność rozpoczęta w gimnazjum trwa do dziś. Zawsze byłam chętna do pomocy, nie stroniłam od nowych wyzwań, z których zawsze starałam się czerpać coś dla siebie.
Od lat działam w grupie oazowej i scholi parafialnej w Jednorożcu. Przez sześć lat byłam członkiem Regionalnego Zespołu Pieśni i Tańca „Jutrzenka”, działającego przy Publicznym Gimnazjum im. Św. Stanisława Kostki w Jednorożcu. Prowadziłam nasze występy, gdyż uważano mnie za osobę odpowiedzialną i kreatywną. Aktywnie brałam udział  w uroczystościach gminnych. Organizowałam wizytę gości z Azerbejdżanu w Jednorożcu. Przygotowywałam dekoracje na apele, wystawy, studniówki, pomagałam w organizacji wycieczek, dyskotek, działałam w Radzie Samorządu Uczniowskiego. Pomagałam także w nauce koleżankom i kolegom, którzy nie dawali sobie rady z materiałem lekcyjnym.
Podczas nauki w Liceum Ogólnokształcącym im. KEN w Przasnyszu od pierwszej klasy, zainspirowana przykładem wychowawczyni, zaczęłam brać udział w spotkaniach Dyskusyjnego Klubu Filmowego przy MDK-u w Przasnyszu. W roku szkolnym 2009/2010 działałam w Radzie Samorządu Uczniowskiego. Dwa lata z rzędu pomagałam w organizacji Dni Otwartych mojego liceum. W tym roku współorganizowałam bal studniówkowy maturzystów z mojego rocznika. Przez trzy lata systematycznie udzielałam koleżeństwu, także nieodpłatnie, korepetycji ze wszystkich przedmiotów. Ciekawym doświadczeniem było także kilkakrotne prowadzenie przez mnie lekcji geografii w klasach drugich i trzecich. Mam również za sobą pracę w lokalnym internetowym Radiu Przasnysz. Prowadziłam audycję „U Me Aur Hum” o kinie Bollywood i kulturze indyjskiej, którymi się pasjonuję; współprowadziłam „RadioAktywnych”-program dla młodzieży. Charytatywna działalność pozwoliła mi rozwinąć się; poznałam wspaniałych ludzi, którzy, tak jak ja, umieją i lubią dawać coś z siebie drugiemu człowiekowi.
W ramach Regionalnego programu stypendialnego dla uczniów szczególnie uzdolnionych w roku szkolnym 2010/2011 realizuję projekt „Przasnysz 1918” o działaniach I wojny światowej, odzyskania niepodległości i życia w powojennym Przasnyszu i jego okolicach. Zakończę pracę prelekcją w MDK-u w Przasnyszu. Przygotowuję też prezentację multimedialną, by dzięki niej dotrzeć do większego grona zainteresowanych omawianą tematykę. W ramach projektu nawiązałam współpracę z lokalnymi kolekcjonerami pamiątek oraz placówkami muzealnymi w Przasnyszu i w Ostrołęce. Aktywnie korzystam z zasobów bibliotecznych, dostępnych w Jednorożcu, Przasnyszu i Ostrołęce.
Podjęłam również naukę w Centrum Kształcenia Językowego The Point. Kurs języka angielskiego (X 2008-VIII 2011) wymaga systematycznej pracy, co więcej, sama narzucam sobie jej tempo, przygotowując się do konsultacji telefonicznych i sprawdzianów korespondencyjnych. Zawsze kończę je z wynikiem bardzo dobrym.
Znam język angielski na poziomie bardzo dobrym i rosyjski na poziomie dobrym. W drugiej klasie liceum uczyłam się też łaciny w stopniu podstawowym. Umiem dobrze obsługiwać oprogramowanie komputerowe. Internet jest dla mnie kopalnią wiedzy, z której korzystam często i racjonalnie, nierzadko udaje mi się wyszukać prawdziwe perełki informacyjne.
Pasjonuję się historią, a szczególnie mediewistyką. Uzyskałam tytuł laureata XXXVII Olimpiady Historycznej. Kocham taniec w każdej postaci, mam pokaźną kolekcję filmów o tej tematyce, nawet moja prezentacja maturalna omawia motyw tańca. Tańczę do muzyki z filmów Bollywood, uszyłam nawet własne sari. Poza tym, interesuję się geologią, zdobyłam III miejsce w kraju w konkursie geologicznym. Pasjonują mnie również: muzyka, filatelistyka i numizmatyka. Lubię szkicować portrety najbliższych i pejzaże, szyję sobie sama ubrania. Prowadzę album wspomnień w formie autobiografii. Chomikuję różne rzeczy, które nierzadko przydają się po latach.
Często trudna i niestabilna sytuacja finansowa mojej rodziny ograniczał moje możliwości, ale mimo przeciwności losu daję sobie radę. Sprzedaję nierzadko własnoręcznie robioną biżuterię, często stylizowaną na hinduską, szyje ubrania na zamówienie, udzielam korepetycji. Pisałam także na zamówienie prace maturalne oraz odpłatnie udostępniałam notatki z lekcji historii. Choroba uniemożliwiła mi podjęcie pracy zarobkowej przez cale wakacje, ale nie poddałam się. Wykonywalam drobne pomoce w szkole, oferowałam pomoc ludziom starszym. Pracowałam dwa miesiące jako pomocnik w Gminnej Bibliotece Publicznej w Jednorożcu. Fakt, ze nie mieszkam w Przasnyszu, gdzie organizowany jest wolontariat, uniemożliwił mi podjecie się tego zadania. W trzeciej klasie liceum wzięłam udział w kursie pomagającym w szukaniu pracy, udało mi się zarezerwować miejsce w ośrodku wypoczynkowym w Ostródzie, by w wakacje podjąć tam pracę. Zamierzam także skorzystać z lokalnych ofert pracy i zyskać doświadczenie w pracy społecznej. Będę się starać o pracę wakacyjną w lokalnej prasie lub w Urzędzie Gminy w Jednorożcu w sekcji kulturalno oświatowej. Chciałabym również spróbować pracy z dziećmi, również niepełnosprawnymi. Znam dobrze ten problem, gdyż moja siostra jest takim dzieckiem.
Mam wiele planów na przyszłość, które zrealizuję, ponieważ posiadam spore umiejętności i jestem sumienna w pracy i dążeniu do celu. Znam swój warto i jestem pewna siebie. Z państwa pomocą moje marzenia mogą się spełnić.


->ETAP II: po zapoznaniu się ze wszystkimi zgłoszeniami Komisja Stypendialna wybiera 60 zgłoszeń i ich autorów zaprasza na rozmowę kwalifikacyjną do siedziby Fundacji 2065 im. Lesława A. Pagi w budynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (ul. Książęca 4), na tym etapie powinieneś mieć ze sobą potrzebne dokumenty

->z 60 osób Komisja Stypendialna i Kapituła Stypendium wybierają 20 stypendystów, lista dotychczasowych laureatów dostępna jest tutaj.

Warunkiem otrzymania stypendium jest dostarczenie zaświadczenia z uczelni, na którą zostałeś przyjęty, że jesteś jej studentem. 

KTO ZA TYM WSZYSTKIM STOI?

Całkowitym Fundatorem stypendiów jest Fundacja Jolanty i Leszka Czarneckich założona w 2007 roku. Zajmuje się szeroko rozumianą pomocą dla dzieci i młodzieży.
Główne kierunki działania:
1) Pomoc dzieciom i młodzieży w trudnej sytuacji życiowej oraz materialnej poprzez urzeczywistnienie idei wyrównania szans. 
2) Wspieranie wybitnie uzdolnionych przedstawicieli młodego pokolenia dzięki finansowaniu programów stypendialnych (naukowych oraz socjalnych). 
3) Działanie na rzecz dzieci i młodzieży poszkodowanych w wyniku urazów i chorób oraz umożliwienia im osiągnięcia samodzielności.


Fundacja 2065 im. Lesława A. Pagi jest Organizatorem projektu Indeks Start2Star.
Celem Fundacji jest działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości, działalność edukacyjna i oświatowo-wychowawcza promująca dobre praktyki w działalności gospodarczej i popierająca utalentowanych studentów i absolwentów zajmujących się
problematyką gospodarczą.



Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości jest Organizacją Wspierającą projekt. 
Została założona w celu przygotowywania dzieci i młodzieży do życia w warunkach gospodarki rynkowej oraz umożliwienia młodym ludziom zdobycia wiedzy i praktycznych umiejętności ułatwiających realizację planów zawodowych.



Projekt wspierają:








JAK TO WYGLĄDA WSZYSTKO OD STRONY PRAKTYCZNEJ, 
CZYLI JAK TO BYŁO U MNIE ;)
O stypendium dowiedziałam się od Pani Pedagog, Celiny Śmigielskiej, na Dniach Otwartych w LO im. KEN w Przasnyszu w kwietniu 2011.
Przyniosła mi taką ulotkę (ta jest z 2010, ale moja wyglądała identycznie):



No to ja, bach, do komputera, i dawaj oglądać podaną na ulotce stronę i czytać, co i jak ;) I się zarejestrowałam, wypełniłam formularz i czekałam na wyniki I etapu. Ku mojemu wielkiemu zdziwieniu, dostałam się do grupy 60 osób z całej Polski, zaproszonych na rozmowy kwalifikacyjne! :D

No i pojechałam :D Pokręciłam się trochę po Warsaw, ale w końcu dotarłam na miejsce ;)

Rozmowa kwalifikacyjna wygląda tak:
->wypełniasz formularz, w którym piszesz na jakie kierunki i uczelnie składałeś dokumenty
->wchodzimy pojedynczo po osobnego pokoju, tam czeka na nas Komisja Stypedialna (najfajniejsza, wg mnie, jest Pani Ania Mieleszko, to od niej, już jako stypendyści, dostajecie maile, ona informuje o sprawozdaniach, spotkaniach, itp., jest Koordynatorką Projektu)
->Komisja pyta o Twoje zainteresowania, gdzie widzisz się za 5 lat, po studiach, dlaczego ten kierunek i ta uczelnia, jaki masz pomysł na siebie, co chcesz robić potem, dlaczego to Tobie warto dać to stypendium itp.
->przekazujesz Komisji przygotowane (najlepiej w teczce) dokumenty.

Potem czekasz, aż zostanie ogłoszona lista laureatów. Często trzeba czekać dłużej niż pierwotnie zaplanowano, bo wyłonienie stypendystów jest trudnym procesem :) Ja byłam w szoku, jak dowiedziałam się, że jestem na 10. miejscu w kraju na liście 20 stypendystów IV edycji IS2S! :)




Tutaj jest dostępny cały regulamin stypendium, zachęcam do zapoznania się z nim :)

Ważne jest, by po otrzymaniu stypendium czynnie włączyć się w propagowanie idei Indeks Start2Star. Dlatego rozpowszechniamy w liceach i innych placówkach ulotki i plakaty, zachęcające do aplikacji o IS2S w kolejnych edycjach.

Poniżej ulotka i plakat tegorocznej, V edycji. Ja rozpowszechniałam je w liceach w Jednorożcu, Przasnyszu i Olsztynie.



Poniżej artykuł o moim stypendium na stronie LO im. KEN w Przasnyszu.




Pod tym linkiem do obejrzenia wydanie Informacji TVP Olsztyn z 16.03.2012 r., gdzie opowiadałam o IS2S (czas: 11:49 minuta). Zachęcam :)







 Jeśli macie jakiekolwiek pytania odnośnie Indeks Start2Star, piszcie w komentarzach albo na fb :)


Pozdrawiam! :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz